CZĘŚĆ A – Część wstępna planowania
1. Problem priorytetowy do rozwiązania:
Niewłaściwe relacje między uczniami oraz ich niepożądane zachowania podczas przerw międzylekcyjnych.
a) Krótki opis problemu priorytetowego (wpisać konkretne dane wg wyników autoewaluacji):
Autoewaluacja wykazała, że 49% uczniów klas starszych dostrzega niewłaściwe relacje miedzy rówieśnikami. Do najczęściej wymienianych należą: rywalizacja o oceny, zbyt mała integracja społeczności klasowej, dokuczanie oraz kłótnie.
Z obserwacji zarówno nauczycieli dyżurujących, jak i pracowników niepedagogicznych wynika, że uczniowie nie zachowują porządku i nie dbają o czystość w szkole. Problem bałaganu na korytarzach oraz w toaletach szkolnych, zwłaszcza podczas długich przerw międzylekcyjnych dostrzega również 40% uczniów.
b) Uzasadnienie wyboru priorytetu (wpisać: dlaczego go wybrano, kto i na jakiej podstawie dokonał tego wyboru):
Problemy priorytetowe zostały wybrane przez członków Zespołu Promocji Zdrowia oraz Dyrektora szkoły na podstawie analizy wyników badań przeprowadzonych wśród społeczności szkolnej oraz na podstawie wywiadów przeprowadzonych z pedagogiem szkolnym, wychowawcami klas i pracownikami niepedagogicznymi.
Z ankiet wynika, że 97% rodziców uznaje naszą szkołę za czystą, a 94% rodziców ceni sobie panującą w niej atmosferę. Należy więc uświadomić uczniom, że teren szkoły jest naszym wspólnym dobrem i w interesie nas wszystkich jest dbanie o czystość oraz porządek, a także o stworzenie odpowiedniego klimatu i wzajemnej życzliwości.
2. Przyczyna/y główna/e istnienia problemu:
Niewłaściwe relacje między uczniami wynikają z kompleksów, różnicy charakterów, niedojrzałości emocjonalnej, braku życzliwości i szacunku do innych. Dodatkowym czynnikiem są źle ukształtowane w toku socjalizacji wzorce. Wpływa to na izolowanie się uczniów oraz na poczucie niesprawiedliwego oceniania.
Niepożądane zachowania uczniów podczas przerw międzylekcyjnych są wynikiem: zmęczenia fizycznego (zbyty ciężkimi plecakami, lekcjami do późnych godzin popołudniowych, ograniczoną przestrzenią, hałasem) i psychicznego (przeciążenia nauką) oraz rodzącej się z tego powodu w uczniach frustracji. Uczniowie często nie mają pomysłu
na spędzenie czasu wolnego.
3. Rozwiązania dla usunięcia przyczyn problemów (podstawa do ustalenia zadań):
- Organizacja warsztatów przeprowadzonych przez pedagoga szkolnego i funkcjonariuszy Straży Miejskiej:
– Warsztaty „Odpowiedzialność nieletnich za czyny karalne”.
– Warsztaty „Bezpieczne dzieciństwo”.
– Warsztaty umiejętności społecznych.
– Warsztaty “Niepożądane skutki stresu”.
- Częstsza integracja społeczności uczniowskiej:
-Organizacja dyskotek szkolnych.
-Wyjazdy integracyjne (wycieczki, zielone szkoły).
- Zwiększenie oferty zajęć dodatkowych dla uczniów:
-Szkolne Kółko Sportowe dla uczniów klas I-III i IV-VIII,
-Szkolne Koło Pierwszej Pomocy dla uczniów klas II-III,
-Szkolne koło Harcerskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego dla klas IV-VIII,
-Szkolne Koło przyrodniczo-krajoznawcze,
-Zajęcia ruchu rozwijającego W. Sherborne.
- Uwzględnienie przez wychowawców klas tematów godzin wychowawczych proponowanych przez uczniów.
- Coroczna organizacja Międzynarodowego Dnia Kropki- święta kreatywności i dziecięcych talentów.
- Coroczna organizacja Dnia Przeciwdziałania Agresji i Przemocy w szkole.
- Szkolna Projekt pt. „Dbamy o zdrowie psychiczne”
– Ciche przerwy- słuchanie muzyki relaksacyjnej podczas przerw w salach lekcyjnych.
– Aktywne przerwy – joga, streching.
- Wprowadzenie innowacji pedagogicznej Elementy Treningu Uważność Mindfulness “Spokój żabki” dla dzieci klas I-III.
- Zaangażowanie uczniów w coroczną Inicjatywa Sprzątania Świata- w celu uświadomienia uczniom włożonego wysiłku w utrzymanie czystości.
- Bieżące rozwiązywanie konfliktów poprzez stosowanie czynników motywujących
do życia w zgodzie. Zwracanie uwagi na zalety funkcjonowania w grupie
z pozytywnymi relacjami. Nagradzanie uczniów na polubowne rozwiązywanie sporów. - Udoskonalenie grafiku dyżurów podczas przerw:
-Zwiększenie liczby nauczycieli dyżurujących.
-Zwrócenie większej uwagi przez nauczycieli dyżurujących na zachowania uczniów
i wyeliminowanie niepożądanych zachowań, takich jak: śmiecenie, czy niszczenie sprzętów podczas przerw międzylekcyjnych.
- Rewitalizacja placu zabaw:
-Pozyskanie funduszy z budżetu obywatelskiego.
-Zakup nowych sprzętów sportowych.
-Zwiększenie ilości ławek i koszy na śmieci.
- Urozmaicenie form spędzania przerw międzylekcyjnych:
-stworzenie kącika relaksacyjnego na korytarzu szkolnym (zakup sof),
-słuchanie muzyki z radiowęzła,
-częstsze wykorzystywanie boiska szkolnego podczas przerw
(od wczesnej wiosny do późnej jesieni),
-ustalenie sygnału umownego (podwójny sygnał dzwonka) wskazującego na wyjście
w czasie przerwy na szkolny plac zabaw lub boisko.
-umożliwienie spędzania przerw w czytelni, bibliotece i sali multimedialnej.
- Organizacja corocznego projektu „Fit plecak”
– Ważenie uczniowskich tornistrów.
– Edukowanie uczniów na temat prawidłowego noszenia i sposobu pakowania tornistrów.
– Publikacja wyników pomiaru ciężaru tornistrów.
– Wnioski z badań, wprowadzenie zmian organizacyjnych- zainstalowanie na korytarzach szafek na podręczniki dla uczniów klas starszych.
CZĘŚĆ B – Plan działań w okresie 2020/2021
PLIK DO POBRANIA: